onsdag 11 juni 2014

Periodisk Fasta!!

Det började jag med för en vecka sen och det är faktiskt mycket lättare än det låter. Man har ett ät fönster på 6-8 timmar och fastar resterande 14-16 timmardå man endast får dricka vatten och kaffe eller annan ikke kalori dryck, du sover bort hälften :-)

-1,5 stod vågen på idag, fantastiskt. Är man hungrig, drick mycket vatten. Det sägs även att det räcker äta sunt i tre dagar av dessa så ska man se en viktnedgång.
Jag försöker såklart äta nyttigt hela tiden, men en eller annan godis slinker ju ner då och då :-)
Om man då även tränar på detta så blir resultaten riktigt bra! Jag som då tränar tung styrketräning och intervall löpning är detta underbart.
Mitt ät fönster öppnar kl 11:30-12:00 till 19:30-20:00 beroende på när jag började äta.
Man kan flytta sitt fönster när man vill. På helgen kanske man vill starta så sent man kan så man kan ha lite gott på kvällen .-)
Fasta har mååånga positiva egenskaper som inte har med vikt att göra, men det får ni googla för det är för mycket att skriva här..
Kvarg är något jag också upptäckt är väldigt fördelaktigt, mycket protein (så vi bevarar våra muskler),     0,2 % fett och inget socker, blanda med någon kallorifri saft (rekommenderar inte fun light då jag personligen tycker den är vedervärdig), jag har köpt ICA:s och Lidl:s, lime och skogsbär än så länge.
Sen brukar jag ha i hemmagjord Granola utan socker, kanon!
Kvarg kan man göra goda kalla såser på med, tzaziki, örtsås, vitlök, mm
Smoothies med :-)

Men tänker lite så här när man har semester att det kan bli lite svårt då man har frukost inkluderat på hotellet, men samtidigt så har man semester och kan ta en paus från fastandet, men ändå tänka på vad man äter och såklart unna sig goda saker men inte i överdrift då.

Träningen då? Ladda hem 7 minute app, så klarar du dig, kör den varje dag så har du faktiskt gjort något istället för att bara ligga i solstolen men att man också känner att man rört på sig och kan förtjäna den där glassen .-)



1 kommentar:

Unknown sa...

Jag är inte själv så mycket för fasta även om det är periodisk fasta. Smaken är ju som baken.. och fastan passar vissa men inte alla. Däremot skriver jag under på allt annat. Äta bra, men att det slinker ner någon liten godbit då och då dör ingen av. Bara det sker med måtta. Röra sig och träna är gött och bra för både kropp och knopp. Tyvärr kan jag själv inte träna så "hårt" som jag egentligen skulle vilja, men jag tränar så pass jag kan och det blir upp till 5 gånger/vecka vilket jag är grymt nöjd med.
Ha en fin dag

Kramar
Lene